Kontakta oss: +46 70 224 00 41 info@startskottethc.se
Följ oss
Kontakta oss: +46 70 224 00 41 info@startskottethc.se
Följ oss

Fysisk och psykisk hälsa under Corona

Sverige och världen är i en kris vi aldrig tidigare skådat och därmed desto viktigare att tänka på vår hälsa. Vi människor har en tendens att ta saker och ting för givet, tills något drastiskt runt oss sker. Då kommer vi till sans och existensiella frågor dyker upp. De vi alltid haft runt oss är inte längre en självklarhet. Hälsan och en god fysik är oerhört viktigt i dessa tider. Ta tag i saker du annars inte hunnit med tex träning, fokusera på det du kan påverka och lägg det andra åt sidan. Ingen anledning att hoppa över den viktiga träningen även om du sitter i karantän, DU kan träna hemma. Att anpassa sig till livet och acceptera det som sker ger bättre förutsättningar att hitta tillbaka till glädjen.

Ta hand om varandra

Våra råd till dig

  1. Begränsa intaget av information i dessa dagar

  2. Skaffa fakta från pålitliga källor

  3. Var fysisk aktiv

  4. Håll rutiner, har du inga är det av vikt att få till dessa

  5. Hjälp gärna andra något som kan minska ångestkänslor.

Några andra hälsosamma råd för en hållbar hälsa både under men även efter Corona……

Fysisk och psykisk hälsa under Corona

Kost: Balans mellan in och uttag. Överkonsumerar inte utan hellre lite och ofta. Ät regelbundet för att hålla blodsockret på jämn nivå. Välj så rena råvaror som möjligt och tänk på att få med en bra proteinkälla, långsamma kolhydrater och en högkvalitativ fettkälla vid varje måltid. Tänk i färg och antioxidanter på tallriken. Börja med att planera hela veckans mat, där är det lättare att göra bra val och du är förberedd. Näringsintag viktigt under pandemin!

Motion: Vår kropp är gjord för rörelse, människan är den enda arten som kan växla mellan att krypa, gå, springa, klättra, simma, dansa och hoppa. Vår kropp är fantastisk så använd den på bästa sätt. Med en så fantastisk kropp är den nu värd lite kärlek, omvårdnad och underhåll av oss. Försök få in fysisk aktivitet 3-5 dagar per vecka. Sitter du i karantän har du möjlighet att träna hemma med den utrustningen du har, istället för vikter kan du tex använda vattenflaskor. Promenaden är inte att förkasta, jobbar du hemifrån boka av en halvtimme för att få lite frisk luft. Psykologisk effekt av träning: mindre ilska, mindre irritation, mindre grad av nedstämdhet, mindre stress, känner sig mer avslappnad mentalt och fysiskt, mindre upplevelse av trötthet och mer ork.

Sömn: Att sova är en av de viktigaste faktorer för en bra hälsa, optimal prestation och välmående. Det är när vi sover som kroppen reparerar och återuppbygger sig själv och hjärnan får en möjlighet att soretar dagens intryck. Sömnen och antal timmar varierar. En vuxen behöver i snitt mellan 6-9 timmar per natt för att ge kroppen rätt förutsättningar att reparera, sortera, skapa livskvalitet och ett sunt åldrande.

OM BLOGGEN

Välkommen till Startskottet’s Hälsocamp egen blogg! Här delar vi med oss tipsen som gör träningen lite roligare för att hjälpa dig komma igång, utvecklas och nå resultat med din träning.

Senaste kommentarer