Kontakta oss: +46 72 224 00 41 info@startskottethc.se
Följ oss:

Hälsopromotion

”Hälsopromotion är den process som möjliggör för individer, organisationer och samhällen – att öka kontrollen över de faktorer som påverkar hälsan och därigenom förbättra den,  har ett främjande perspektiv som betyder att man studerar vad som leder till hälsa istället för ohälsa”

 

Stress

Kortisol utsöndras, bryter ned fett, protein, höjer blodsocker, frigör energi. Kortisolet stänger av oss psykikt och fysiskt, vi känner därför ej hur pressade vi är.

Vi har två system: Ett aktivt ”pådrivaren” Εtt uppbyggnad/återhämtning ”avslappnaren”

Stress är samspelet mellan stimuli och respons, eller rättare sagt brist på samspel som uppstår när man upplever obalans mellan de krav som ställs och sin egna förmåga. Stå kvar eller fly; Adrenalin och noradrenalin kickar igång oss. Vi gör oss redo för kamp eller flykt. Om stressen pågår längre kan kroppen ta skada. Därför viktigt med återhämtning och vila.

Vad kan jag göra själv ?

Fysisk aktivitet minskar risken för förtida död, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes men bidrar också  till att minska risken för sjukdomar i rörelseorganen och psykisk ohälsa.

Vårda hjärnan med vårt belöningssystem – Ett värdefullt verktyg

Motion mot depression är ett värdefullt verktyg som leder till en känsla av välbehag på grund av vårt Belöningssystem. Belöningssystemet ger oss ökad energi, bättre självkänsla, ökad cirkulation i hela kroppen

Alla behöver vi olika aktiviteter – Finn din

  • Inventera vad eller vilka förutsättningar, behov, resurser du har
  • Bevara det som redan fungerar
  • Utveckla det du har och som är friskt
  • Stimulera den fysiska aktiviteten med glädje och gemenskap

Våga gå utanför komfortzonen och prova nytt. Inget är fel, allt du gör är bättre än det som inte blir av.

Hjärnan börjar åldras från ungefär 20 års ålder, vi förlorar både hjärnceller och den minskar i volym. Med fysisk träning/aktivitet bromsar vi denna process och forskning visar att den troligen även kan vändas! Både konditionsträning och styrketräning behövs för bästa effekt, medan rörlighetsträning (enbart) inte verkar ha några mätbara effekter på minnet. Det allra viktigaste är att man rör på sig på något sätt!

Vi erbjuder individer, föreningar, organisationer, företag skräddasydda aktiviter utifrån era behov. Vänligen kontakta oss för mer information  Kontakt

 

 

Leave a Reply

OM BLOGGEN

Välkommen till Startskottet’s Hälsocamp egen blogg! Här delar vi med oss tipsen som gör träningen lite roligare för att hjälpa dig komma igång, utvecklas och nå resultat med din träning.

We are using cookies to give you the best experience. You can find out more about which cookies we are using or switch them off in privacy settings.
AccepteraPrivacy Settings

GDPR