Vad behöver din kropp för att kunna ge dig den ork du vill ha?

posted in: Artiklar, Startskottet | 0

“Vad händer när vi köper en ny bil? en liten bebis som ska putsas, vaxas, försäkras, se till att det finns spolarvätska, fyllas på rätt kvalitetsolja, rätt sorts bränsle, inte tankar du väl 95 oktanig bensin i en bil som egentligen kräver 98? Den lämnas in som regel på regelbundna servicekontroller. Hur viktig är du? Vad tankar du på med? Går du på “service?”

Naturens skafferi

  • Hur såg maten ut innan industrin tog över?
  • Naturlig mat från grunden
  • Allsidig och färgglatt

Det finns en mängd olika dieter och olika läror och trosuppfattningar över vad som är bra, ger mest muskelbyggnad eller snabbast fettförbränning. Vad behöver din kropp för att få energi och ett ökat välmående? Genom att äta så oprocessad mat som möjligt kommer du långt, köp bra råvaror och laga mat från grunden, det behöver inte ta mycket längre tid och det ger dig ett ökat välmående. När du fyller din kundvagn kan du tänka dig in i vad den skulle innehålla om du handlade innan industrin kom in i samhället.

Protein: Kroppens byggstenar

Vi behöver protein för muskeluppbyggnad, till de röda blodkropparna i blodet, till hormoner, enzymer, immunförsvaret, huden, håret och bindväv. Protein mättar bra vilket är positivt då hunger kan sätta krokben på din vilja att göra bra val.

Bra proteinkällor: fisk, fågel, skaldjur, helt kött, ägg,

Mjölkprodukter, bönor och linser

Fett: Energi och byggsten

Fett är livsnödvändigt för upptag av fettlösliga vitaminer, för cellernas uppbyggnad och isolering av nervbanor i hjärnan, fett behövs också för att få igång en fettförbränning

Bra fettkällor: avokado, oliver, oliv och rapsolja, nötter och frön,
fet fisk, kakao, kokos

Olika typer av fett:

Mätta, enkelomättat och fleromättat

Transfett:
Pusselbiten som inte passar in

Kolhydrater: Kolhydrater – hjärnans och musklernas främsta bränsle

De allra flesta kolhydratskällor innehåller även fibrer som behövs för magen och livsviktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter. Ju fler färger på tallriken desto bättre.

Bra kolhydratskällor: rotfrukter, kålsorter, bönor, linser, ärtor, majs

Frukt och bär

Potatis, hela korn, råris

Fibrer: Gemensamt för kostfibrer är att de inte tillför näring då kroppen inte kan bryta ner dem. Däremot ger de bra motion för tarmarna och är bra mat för goda tarmbakterier

De olösliga fibrerna finns i vetekli och skaldelar på hela korn, när hela skalet använts kalls produkten fullkornsbröd, fullkornspasta etc. olösliga fibrer binder vatten och ger motion till tarmarna

Vattenlösliga fibrer är gelebildande och finns i ex psylliumfrön, linfrön, havre och även i frukt och grönsaker.

Fibrer gör att du håller dig mätt längre, hjälper till att hålla blodsockret på en jämn nivå, stärker immunförsvaret, sänker det onda kolesterolet och främjar en god hjärt kärl hälsa

  • Mättnad
  • Motion för tarmarna
  • Blodsocker reglerande
  • Främjar god hjärt- kärl hälsa