Löpteknik

posted in: Blogg, Löpskola, Startskottet | 0

Effektiv och kvalitativ löpteknik kurs under fyra tillfällen med Startskottet – hälsocamp

Din personliga löpteknik är viktig att trimma på för att uppnå optimalt resultat med din träning samt förebygga skador.

”Många tycker inte om att springa eller vill kunna springa men tror inte de kan”

Utmaningen kan vara att lära känna in sitt löpsteg bättre och hitta tillbaka till hur du sprang naturligt, som du gjorde som barn, barfota i gröngräset!

De flesta som motionerar springer fel, allt för mycket på hälarna och kommer inte ner på den främre foten först, något som är viktigt vid stegisättningen. Detta är ofta något som sker automatiskt när du springer lite snabbar

Stegisättningen blir ofta bakvänd!

Du landar hårt på hälarna för att släppa steget på framfoten i stället för att landa spänstigt på framfoten och avluta steget svagt på hålfoten! Korrigering av löpteknik kan minska risker för en rad olika skador, framför allt i höft, knä och fot. Samma effekt har påvisats av att öka stegfrekvens eller att korta ner steglängden på grund av att vi ändrar på hur foten möter marken.

Löpning ställer stora krav på styrka och uthållighet i muskulatur. En förändrad löpteknik leder som nämnt ovan till att belastning omplaceras vilket kan medföra att annan muskulatur än vanligt måste arbeta lite hårdare. Det är en av anledningarna till att styrketräning i kombination med löpteknik kan vara förebyggande för löprelaterade skador.

Foto: @startskottethc